مرجع دانلود پرسشنامه و ابزار استاندارد در تمامی رشته ها,طراحی پرسشنامه

ترم آخر

آزمون,طراحی پرسشنامه,روانشناسی,مدیریت,پرسشنامه استاندارد,پرسشنامه رایگان,مشاوره آماری ,سایت پرسشنامه,نرم افزار رایگان روانشناسی,سفارش

خانه / فروشگاه / پرسشنامه / پرسشنامه بررسی میزان رعایت هنجارهای اجتماعی توسط دانش آموزان خواجه رشیدیان (۱۳۸۷)

پرسشنامه بررسی میزان رعایت هنجارهای اجتماعی توسط دانش آموزان خواجه رشیدیان (۱۳۸۷)

هدف: بررسی میزان رعایت هنجارهای اجتماعی توسط دانش آموزان از ابعاد مختلف (هنجارهـای اجتماعی مربوط به خانواده، هنجارهای اجتماعی مربوط به آموزشگاه یا مدرسه، هنجارهای اجتماعی مربوط به جامعه)

تعداد سوال: ۳۰

تعداد بعد: ۳

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر نتایج: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: Word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط ۴۵۰۰ تومان

خرید فایل

هدف: بررسی عوامل موثر بر همکاری دانشگاه و صنعت (عوامل مالی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری)

پرسشنامه بررسی میزان رعایت هنجارهای اجتماعی توسط دانش آموزان خواجه رشیدیان (۱۳۸۷)

توجه: با توجه به اینکه اغلب محصولات این سایت حاصل تلاش های بدون وقفه تیم ترم آخر می باشد، هر گونه کپی برداری از مطالب سایت به صورت جدی پیگرد قانونی خواهد داشت.

تعریف هنجارهای اجتماعی

ارزش‌هاى اخلاقى با نظام اجتماعى رابطه دارند و ارزش‌ها هستند که به‌صورت ‘هنجارها’ و ‘رسوم’ درمى‌آیند و از این راه است که مى‌توانند زندگى افراد و گروه‌ها را در داخل جامعه انتظام دهند. بنابراین ‘هنجارها رفتارهاى معینى هستند که براساس ارزش‌هاى اجتماعى قرار دارند و با رعایت کردن آنها جامعه انتظام پیدا مى‌کند’ .’هنجارهاى اجتماعى شیوه‌هاى رفتارى معینى است که در گروه یا جامعه متداول است و فرد در جریان زندگى خود آن را مى‌آموزد، به کار مى‌بندد و نیز انتظار دارد که دیگر افراد گروه یا جامعه آن را انجام دهند’ . هنجارها، رفتار، قاعده، معیار، یا میزانى است که با آن رفتار اجتماعى اشخاص در جامعه سنجیده مى‌شود. هر رفتارى که با آن تطبیق کند، رفتارى است به ‘هنجار’ و اگر نسبت به آن انحراف داشته باشد ‘نابهنجار’ نامیده مى‌شود.هنجارها، قواعد و کنش‌هائى هستند که اشخاص، ناخودآگاه رفتار آنها را با آن تطبیق مى‌دهند و در هر وضعیت اجتماعى طبق معیارهائى که صحیح و مناسب است عمل مى‌کنند. رسوم اخلاقى مستقر که قدرتمند الگوهاى رفتارى در جامعه هستند مهم‌ترین هنجارهاى رفتار اجتماعى به شمار مى‌آیند. شیوه‌هاى قومى و عرفى نیز دستورهائى براى رفتار اجتماعى هستند.هنجارها دائمى نیستند و به‌تدریج که کارکرد یا ‘فونکسیون’ (Function) خود را از دست بدهند و دیگر کارآئى لازم نداشته باشند اندک اندک رو به انحطاط و نابودى مى‌روند و افراد کمتر بدان عمل مى‌کنند. هنجارهائى که بیش از بیش اهمیت خود را از دست بدهند به موضوع عقیده و بحث تبدیل مى‌شود. در عوض اگر یک عقیدهٔ عمومى به قدر کافى قوت پیدا کند و کارآئى آن بهتر از عقیده‌هاى قبلى باشد افراد به فکر احترام گذاشتن به آن مى‌افتند و بدین‌سان رفته رفته عقیدهٔ مذکور به هنجار مبدل مى‌شود.بنابراین ‘هنجارها، قضایاى انسانی، وضعى و قراردادى هستند’ تمام اوامر و نواهی، جزء هنجارها هستند که به‌وسیله انسان وضع مى‌شوند. توقف ممنوع، یک هنجار است. تمام قوانین مدنى که در مجالس مقننه وضع مى‌شوند جزء هنجارها هستند. کلیهٔ مقررات جزء هنجارها هستند و همه انشائى مى‌باشند. شیوهٔ حرف زدن، تعیین اینکه چه کسى نخست باید سلام بدهد یا ندهد. سلام کردن، احترام گذاشتن به بزرگ‌تر و مسائلى از این قبیل هنجار هستند.کلیهٔ نهادها و ساخت اجتماعى مجموعه‌اى از ارزش‌ها و هنجارها هستند. مثلاً اگر نهاد خانواده را در نظر بگیریم: تمام آداب و رسوم و تشریفاتى که به‌منظور خواستگاری، بله برون، مراسم نامزدی، مراسم عقد (چه شرعی، قانونى و یا عرفی)، مراسم پاگشائى و… همه و همه هنجار هستند که باید از طرف خانواده داماد و عروس که کاملاً به آنها آگاهى دارند انجام بگیرد و گرنه مورد سرزنش و شماتت قرار مى‌گیرند. اینکه عروس یا داماد چه لباسى بپوشند با مدعوین و حضار چگونه رفتار کنند و چه احترامى بگذارند و… همه هنجار هستند که از راه تعلیم و تربیت و در دورهٔ آشنائى با آداب و رسوم اجتماعى فرا گرفته مى‌شود و جامعه رعایت آنها را با وسایلى تضمین کرده است. ما براى رعایت این قواعد غالباً نیازى به تذکر دیگران نداریم. زیرا این ‘قواعد نزاکت’ جزئى از وجود ما شده‌اند. به‌نحوى که در صورت به کار بستن آنها احساس گناه مى‌کنیم. به عبارت دیگر خود فرد در صورت تخلف از هنجارهاى گروهى آن به خود کیفر مى‌دهد. پس رعایت هنجارها فقط ناشى از وجود کیفر یا ضامن خارجى نیست. همین پذیرش عمیق و باطنى هنجارها سبب مى‌شود که تغییر دادن و یا قبول هنجارهاى دیگر دشوار گردد. زیرا در صورت عوض شدن ‘ملیّت’ ، ‘قواعد نزاکت’ نیز عوض خواهد شد و این کار براى کسى که با ‘قواعد نزاکت’ ملى خو گرفته است بسیار سخت است و چه بسا رفتار متفاوت آنها را نسبت به‌خود خارج از نزاکت یا رفتار توهین‌آمیز و عمدى بداند.’نهادى شدن’ (Institutionaliztion) هنجارها هم از راه پذیرش عمیق باطنى آنها در نزد فرد انجام مى‌گیرد و هم از طریق پاداش و کیفر. اما رعایت کردن هنجارهاى اجتماعى تنها ناشى از وجود پاداش و کیفر نیست. بلکه همان‌طور که گفتیم ‘قواعد نزاکت’ چنان جزئى از وجود ماست و به‌گونه‌اى با آن آشنا هستیم و خود را موظف به اجراء آن مى‌دانیم که اگر آنها را به‌کار نبندیم احساس گناه مى‌کنیم و دجار شرمسارى مى‌شویم. حتى هنگامى‌که در خانه خود تنها هستیم کارى خلاف هنجارها انجام نمى‌دهیم. به‌عبارت دیگر افراد در صورت تخلف از هنجارهاى گروهی، خود را مجازات مى‌کنند.رعایت کردن هنجارهاى اجتماعى یا سازگاری، ‘هم‌نوائی’ با جامعه است. ‘هم‌نوائى عبارت از انجام کارهائى است که انتظار انجام آن از هر فردى مى‌رود’ مثل کودکى که وقتى مادرش مى‌گوید کفش‌هایت را بپوش، مى‌پوشد، دانش‌آموزى که وظایف مدرسه را انجام مى‌دهد، یا راننده‌اى که در چهارراه در برابر علامت توقف مأمور راهنمائى اتومبیل خود را نگه مى‌دارد و به اشاره مجدد حرکت مى‌کند.بنابراین ‘هم‌نوائی’ به‌منظور سازگارى فرد با جامعه است. زیرا محیط اجتماعى خواه یک گروه کوچک باشد، خواه یک جامعه بزرگ واحدى یک دست و ثابت نیست و همان‌طور که گفتیم از گروه و ‘پاره – گروه’ یا ‘خرده – گروه’ تشیکل شده است، این اجزاء و به‌خصوص کوچکترین آنها که فرد انسانى باشد ثبات دائم ندارند. بلکه همواره تغییر و تبدیل مى‌پذیرند. افرادى از میان مى‌روند و افرادى زاده مى‌شوند و جاى رفتگان را مى‌گیرند. از این‌رو گروه انسانى براى آنکه بتواند سازمان خود را حفظ ناگزیر است که پیوسته افراد جدید را با خود سازگار گرداند و براى زندگى گروهى یا اجتماعى آماده کند که نتیجه نهائى این سازگارى ‘هم‌نوائی’ گروهى است. ‘سازگارى کوشش‌هائى است که اعضاء گروه عمداً براى ایجاد تعادل بین خود و گروه مبذول مى‌دارد‌’ .هم‌نوائى براساس تمایل، خواست و دلبستگى فرد است و گاه براساس اجبار اجتماعی، افراد از همان آغاز کودکى و تشکیل شخصیت از طریق خانواده، پدر و مادر، خواهران و برادارن، بزرگتران، دوستان، خویشاوندان و گروه همسالان به تدریج هنجارهاى اجتماعى را فرامى‌گیرد و آن را جزئى از شخصیت خود مى‌سازد و مى‌آموزد آنچه را که هنجارهاى اجتماعى است به‌کار ببندند و آنچه را خلاف هنجارهاى اجتماعى است به‌کار نبرند.پذیرش هنجارهاى اجتماعى بر دوگونه است:- یکى اینکه جامه یا گروه مانند خانواده، کودکستان و مدرسه عمداً به ‘اجتماعى شدن’ فرد مى‌پردازد و از طریق آموزش، افراد را با هنجارهاى اجتماعى گروه آشنا مى‌سازد و او را ملزم به انجام آن مى‌کند.- دیگر اینکه فرد خود با مشاهدهٔ رفتارهاى اعضاء گروه یا جامعه با هنجارهاى اجتماعى آشنا مى‌شود و آنها را اجراء مى‌کند.هر اجتماع یا گروهى براى حفظ هنجارها و مراعات آنها، سازمان‌هاى اجرائى دارد که پلیس و دادگسترى از آن جمله هستند. شوراء انضباطى مدرسه و دانشکده و… نیز از همین‌گونه هستند.گفیتم نهادها مجموعه‌اى از هنجارها یا سیستمى از هنجارها است. بنابراین ‘نهاد اجتماعی’ مجموعه‌اى است از هنجارها که در یک نظام اجتماعى به‌کار بسته مى‌شوند و قانونى بوودن یا نبودن هرچیزى را در آن نظام تعیین مى‌کند’ . مثلاً در جامعه ما همان‌طور که گفتیم، هنجارهاى خانوادگى به‌صورت نهاد اجتماعى خانواده درآمده‌اند. یا مجموعه‌اى از هنجارهاى اقتصادی، آموزش و پرورش، یا دینى و سیاسى به‌صورت نهاد اجتماعى درآمده‌اند. این هنجارها در گروه‌ها و در دوره‌هاى متفاوت ممکن است فرق کند. به‌عنوان مثال درجه احترام فرزندان نسبت به پدر و مادر، مراسم ازدواج، شیوه‌هاى آموزش و پرورش و فعالیت‌هاى اقتصادى و… در تمام دوران‌ها حتى در طول یک نسل یکسان نبوده است. برخى هنجارهاى شکل گرفته و به‌وجود آمده و برخى همان‌طور که گفته شد از میان رفته‌اند و موضوع عقیده و بحث قرار گرفته‌اند و تنها برخى از آنها در خاطرهٔ پیران و سالمندان باقى مانده است و چه بسا که امروز مورد تمسخر و تحقیر قرار مى‌گیرند.به‌علاوه در داخل ‘نظام اجتماعی’ هنجارها متناسب با نقش‌ها، متفاوت است. اما هنجارهاى هر نقش و انتظارات آن نقش را همگان مى‌شناسند و مى‌پذیرند. کودکان از پدر و مادر خویش رفتار خاصى را انتظار دارند و پدران و مادران نیز از کودکان خود انتظارات معینى را دارند.

درباره ترم آخر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *